Yrityksen pyörittäminen korona-aikana
Elämme erikoisia aikoja ja näyttää hyvin todennäköiseltä, että monet nyt kokemamme muutokset tulevat jatkumaan vielä sen jälkeen, kun covid-19-tautia aiheuttavaa virus on saatu hallintaan. Yritykset, jotka pystyvät nopeasti sopeutumaan uuteen tilanteeseen ja luomaan uusia toimintatapoja selviävät tästä ja tulevistakin kriiseistä paremmin.
Investoi digitaaliseen tekniikkaan
Koronan myötä sekä yritykset että ihmiset ovat muuttaneet toimintatapojaan. Aiemmin töihin mentiin pienessä flunssassa, mutta vallitsevassa tilanteessa taudit jäädään sairastamaan kotiin, kunnes ollaan varmoja, ettei tartunnan riskiä enää ole. Nykyään yhä suurempi osa ihmisistä voi tehdä työtään kotoaan käsin, ja monet kokevat, että stressi on vähentynyt ja tuottavuus lisääntynyt, kun oman päivärytmin voi suunnitella vapaammin.
Kokoukset ovat siirtyneet suureksi osaksi verkkoon, mikä säästää aikaa ja tehostaa palavereja. Lisäksi tämä on hyvä keino vähentää matka- ja majoituskuluja. Siksi onkin kannattavaa sijoittaa toimiviin verkkokokousratkaisuihin ja järjestää työntekijöille niihin liittyvää koulutusta, jotta he saavat varmuutta niiden käyttöön. Tämä kannattaa nähdä pitkäaikaisena sijoituksena ja säästönä, joka syntyy ajan kuluessa.
Verkkokauppa hyödyttää kauppoja ja ravintoloita
Jos yrityksen toiminta vaatii sen, että asiakkaat tulevat paikan päälle, koronan vaikutukset ovat tietenkin haasteellisia. Ravintoloiden ja kahviloiden asiakaspaikkojen määrää on rajoitettu, ja pienemmissä kaupoissa on vaikea pitää etäisyyttä muihin ihmisiin.
Voiko yrityksesi tarjota take away -mahdollisuuden tai kotiinkuljetuspalvelun? Voitko perustaa verkkokaupan tuotteillesi? Pienemmän mittakaavan verkkokaupparatkaisuja on tarjolla kaikenlaisia, ja osa niistä on heti käyttövalmiita.
Hajauta riskit
Riskien hajauttaminen on tärkeää. Näinä aikoina erityisen haavoittuvaisia ovat pienet yritykset, joilla on muutamia asiakkaita. Mallia ja inspiraatiota kannattaa ottaa muiden toiminnasta. Osa yrityksistä on etsinyt aktiivisesti uusia asiakasryhmiä ja osa on käyttänyt tilaisuuden hyväkseen ja löytänyt uuden markkinan. Emme vielä tiedä, kuinka kauan korona tulee olemaan osa arkeamme ja miten yhteiskunta ja toimintatavat muuttuvat pitkällä aikavälillä. Omaa tarjontaa kannattaa miettiä myös siltä kannalta, miten sen saisi kestämään aikaa mahdollisimman hyvin.
Pidä huolta asiakkaistasi
Korona koskettaa varmasti myös monia asiakkaitasi, joilla saattaa sen seurauksena olla vähemmän käyttövaraa. Mieti tyypillisiä asiakkaitasi ja miten kriisi voi vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Osoita, että tuotteesi kestävät aikaa, ja huolehdi siitä, että vaihto-oikeus ja maksutavat tekevät ostamisesta mahdollisimman turvallista. Selvitä, mikä asiakkaitasi huolestuttaa, ja kohtaa heidän huolensa. Näin luot pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka jatkuvat myös kriisin jälkeen.
Tarjoa asiakkaille mahdollisimman toimivat maksuehdot. Kalliimmille tuotteille osamaksu voi olla sopiva vaihtoehto.
Pidä huolta työntekijöistäsi
Moni työntekijä on ymmärrettävästi huolissaan työpaikkansa ja toimeentulonsa puolesta, kun yrityksillä on vaikeat ajat. Huolehdi avoimesta viestinnästä ja pidä yrityksesi työntekijät ajan tasalla tilanteesta. Kerro, mitä säästötoimia yritys on tehnyt ja mitä vaikutuksia niillä odotetaan olevan. Kaikki käsittelevät kriisiä eri tavoin
Viikkokirjeen lähettäminen voi olla hyvä idea. Voit myös alkaa järjestää säännöllisiä kokouksia (verkossa, jos työntekijöitä on paljon), joissa työntekijöillä on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Älä aliarvioi kohtaamisen tärkeyttä, vaikka kyseessä olisikin videokokous. Monet kaipaavat sosiaalisia kontakteja ja kollegoiden kanssa juttelua, kun töitä tehdään yhä suuremmassa määrin kotoa käsin.
Tarkasta yrityksen kulut
Kuten muutenkin laskusuhdanteen aikana, on erityisen tärkeää tarkistaa yrityksen kulut ja karsia sellaisia kuluja, jotka eivät ole välttämättömiä. Koronan jälkeinen aika tulee jossain vaiheessa, ja ehkä joistain palveluista on mahdollista luopua joksikin aikaa. Voi olla myös hyvä idea punnita osinkojen jakoa ja perua matkoja ja koulutuksia toistaiseksi.
Odota isompien investointien kanssa, mutta huolehdi siitä, ettei kaikki markkinointi ole tauolla, sillä uusia asiakkaita on löydettävä ja nykyisille asiakkaille on kerrottava, että yritys on olemassa pitkällä aikavälillä