Turvallisuutesi on tärkeää meille Resurs Bankissa

Mikä on PSD2?

EU:n toinen maksupalveludirektiivi (Payment Services Directive, PSD2) on muuttanut Suomen maksupalvelulakia. Laki on laajennettu kattamaan uudenlaisia maksamiseen ja tilitietojen saamiseen perustuvia palveluja. Kuluttajansuojaa on vahvistettu ja tavoitteena on helpottaa rajat ylittävää maksamista sekä muita taloudellisia palveluita EU:n sisällä.

Mikä on GDPR?

Toukokuussa 2018 Suomi ja muut EU-maat saivat uuden yhteisen lainsäädännön, joka määrittelee, kuinka henkilötietoja saa käsitellä. Tietosuoja-asetus, GDPR, korvaa henkilötietolain sekä antaa laajennetun suojan kuluttajille ja yhteistyökumppaneillemme.

Pankkisalaisuus

Kaikkia pankkeja Suomessa koskee pankkisalaisuus. Se tarkoittaa, että me Resurs Bankissa emme voi antaa tietoja sinusta kenellekään muulle. Pankkisalaisuudesta säädetään lailla ja se koskee kaikkia tietoja, niin kirjallisia kuin suullisiakin. Emme voi myöskään kertoa, oletko asiakkaamme vai et.

Tästä syystä pyydämmekin, että ottaessasi yhteyttä pankkiin varaudut siihen, että meidän tulee pystyä tunnistamaan sinut luotettavasti palvelujen edellyttämällä tavalla.

Evästeet

Jotta sinä verkkosivustomme vierailijana saisit parhaan mahdollisen kokemuksen, käytämme evästeitä - pieniä tekstitiedostoja, joiden sisältämä tieto ladataan tietokoneeseesi, puhelimeesi tai tablettiisi. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön.

Käytämme evästeitä, jotta verkkosivustomme toimii oikein ja jotta voit liikkua verkkosivustollamme ja käyttää sen toimintoja. Verkkosivusto käyttää evästeitä myös markkinointiin ja markkinointitutkimuksiin siten, että voimme muokata palveluitamme sinua varten. Evästeitä käytetään myös keräämään nimettömiä tilastoja, jotka auttavat meitä parantamaan sivuston sisältöä.

Tällä verkkosivustolla käytetään kolmenlaisia evästeitä:

  • Pitkäaikaiset evästeet, joita käytetään esimerkiksi muokkaamaan verkkosivustoa toiveidesi mukaan. Se, kuinka pitkäksi aikaa eväste tallennetaan, riippuu muun muassa verkkoselaimesi asetuksista.
  • Istuntoevästeet, jotka ladataan väliaikaisesti tietokoneesi muistiin vieraillessasi verkkosivustolla. Kun poistut sivustolta, nämä evästeet poistetaan.
  • Kolmannen osapuolen evästeitä käytetään esimerkiksi mielipidekyselyjen kohdentamiseen sekä käyttökokemuksen tutkimiseen.

Kuinka voit estää ja/tai poistaa evästeitä

Useimmissa verkkoselaimissa on vakioasetus, joka hyväksyy evästeiden käytön. Voit muuttaa tätä asetusta siten, että sinua varoitetaan, kun tietokoneeseesi ollaan lähettämässä eväste tai voit luoda pääsäännön, jonka perusteella evästeet estetään. Voit myös poistaa kaikki evästeet, jotka on asennettu tietokoneeseesi. Verkkoselaimen ohjeissa tai aputoiminnoissa kerrotaan, kuinka tallennetut evästeet voidaan poistaa tai kuinka asetuksia voidaan muuttaa.

Meidän vastuumme

Resursilla kaikkia asiakastietoja ja tilitapahtumia käsitellään siten, ettei kukaan ulkopuolinen voi saada tietoja. Teemme jatkuvasti työtä turvallisuuden eteen, ja toteutamme ja valvomme eri tyyppisiä turvallisuusohjelmistoja.

Tietosuoja-asiantuntijamme valvovat järjestelmiä ja palveluja ehkäistäkseen ongelmatilanteet.

Tiedotus ja työntekijöiden koulutus turvallisuusasioihin kuuluvat tietosuoja-asiantuntijoiden toimenkuvaan. On tärkeää, että koko organisaatiossamme on hyvä tietämys turvallisuuskysymyksistä.

Sinun vastuusi

Arkaluonteiset henkilökohtaiset tiedot säilyvät parhaiten, kun säilytät sopimusasiakirjat ja luottokorttisi varmassa tallessa etkä luovuta PIN-koodiasi kenellekään.

Älä luovuta henkilökohtaisia tietoja, esimerkiksi korttisi numeroa tai koodia, puhelimitse, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta kenellekään, kenen henkilöllisyydestä ja tarkoitusperistä et ole varma.

Resurs Bank ei  koskaan ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse pyytääkseen sinua luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi!

Pyydämme sinua olemaan tarkkaavainen lukiessasi  roskapostia. Viestit,  joissa sinua pyydetään käymään tuntemattomilla verkkosivustoilla, voivat saastuttaa tietokoneesi haittaohjelmilla.

Vinkkejä turvallisempaan ostosten tekoon kaupassa ja verkossa:

  • Älä koskaan vastaa roskapostiin, virheellisiin virusvaroituksiin tai vastaaviin
  • Älä avaa sähköpostitiedostoja, jotka ovat peräisin tuntemattomalta lähettäjältä
  • Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia tietoja jollekulle toiselle, erityisesti internetin kautta
  • Älä kirjoita muistiin tai tallenna PIN-koodia korttisi yhteyteen
  • Älä koskaan jätä korttiasi valvomatta julkisilla paikoilla
  • Älä vastaa tuntemattomien henkilöiden erikoiselta kuulostaviin kysymyksiin puhelimessa

Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia koodejasi puhelimitse!

 

Reklamaatio

Arvostamme toimintaamme koskevaa palautettasi ja pyydämme sinua ottamaan ensisijaisesti yhteyttä asiakaspalveluumme. Reklamaation voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen:

reklamaatio@resurs.fi tai kirjeitse osoitteeseen:

Reklamaatiot

Resurs Bank 

PL 3900

00002 Helsinki

Voit myös kääntyä kuluttajaviranomaisen tai tuomioistuimen puoleen.

Ehdot ja lomakkeet

Täältä löydät kaikki ehtomme ja lomakkeet.

Toimet rahanpesua ja terrorismin rahoitusta vastaan

Rahanpesulain mukaan meidän tulee pankkina arvioida rahanpesun riski sekä pyrkiä estämään terrorismin rahoittamista. Meillä tulee siksi olla hyvä tietämys sinusta ja toiminnastasi pankin asiakkaana.

Sellaisten henkilöiden tai organisaatioiden kanssa, jotka ovat EU:n sanktiolistoilla, on kiellettyä tehdä liiketoimia. Meillä on velvollisuus tarkistaa virallisista rekistereistä, että asiakkaamme eivät ole yksilöitä ja organisaatioita, joiden viranomaiset arvioivat liittyvän terrorismiin.

Miten säännöt vaikuttavat sinuun asiakkaana?

Resurs Bankin tulee arvioida, onko olemassa riskiä, että pankkia käytetään rahanpesuun tai terrorismin rahoittamiseen. Meille on siksi tarpeellista riittävät tiedot asiakkaistamme ja tulemme esittämään sinulle toisinaan kysymyksiä, jotta voimme ymmärtää tavoitteesi ja tarpeesi palveluillemme.

Sinun tulee myös tunnistautua kun tulet asiakkaaksi sekä myös tietyissä tilanteissa palveluja käyttäessäsi. Pankin esittämät kysymykset perustuvat lain vaatimuksiin ja kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti ja ne kuuluvat pankkisalaisuuden piiriin.

Juridisten henkilöiden, kuten esimerkiksi yritysten ja yhdistysten, osalta pankin tulee valvoa, keitä ovat todelliset edunsaajat. Juridisen henkilön edustajan on myös tunnistauduttava ja lisäksi pankin tulee esittää kysymyksiä omistajuussuhteista.

Lisätietoa rahanpesun estämisestä Finanssivalvonnan sivuilla

PEP – Politically Exposed Person

Resurs Bankin tulee noudattaa liiketoiminnassa erityistä sääntelyä koskien henkilöitä, jotka ovat poliittisesti vaikutusvaltaisessa asemassa ja joita kutsutaan lyhenteellä  PEP (Politically Exposed Person).

PEP on henkilö, jolla on tai on ollut vaikutusvaltainen poliittinen tehtävä valtiossa tai kansainvälisessä järjestössä. Tällaisen aseman on katsottu muodostavan riskin esimerkiksi lahjuksista hyötymiseen, ja pankilla on velvoite ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin näiden asiakkaiden osalta. Esimerkiksi liiketoimet PEPin kanssa edellyttävät erityistä päätösmenettelyä pankin sisällä. PEP:tä koskevat säännöt pätevät myös heidän perheenjäseniinsä ja tunnettuihin alaisiinsa.

Tarkempia tietoja lain taustasta ja vaatimuksista löydät Direktiivi (EU) 2015/849

Asiakkaidemme pankkiturvallisuus

Resurs Bank tekee jatkuvaa työtä varmistaakseen asiakkaiden, omistajien, työntekijöiden ja muiden intressitahojen turvallisuuden näiden eri tahojen vaatimusten mukaisesti. Erityistä huomiota kiinnitetään pankin infrastruktuuriin, kuten esim. toimintojen suojaamiseen, tietoturvaan, tietojen korkeaan laatuun sekä omaisuudensuojaan kaikissa pankin toiminnoissa, palveluissa ja tuotteissa. Pankilla on esimerkiksi sisäisiä tietojen seurannan järjestelmiä sekä järjestelmiä ulkoisten tilintarkastajien valvontaa varten. Pankin asiakkaat toimivat myös tärkeänä osana valvontatoimintoja. Siksi on tärkeää, että sinä asiakkaana annat meille palautetta, jos havaitset, että pankki voi tehdä asiat paremmin.

Meille Resurs Bankissa on tärkeää, että kaikki asiakastiedot ja tilitapahtumat käsitellään siten, ettei kukaan ulkopuolinen pääse käsiksi tietoihin. Paitsi pankki myös sinä asiakkaana vastaat siitä, että tietoja käsitellään tavalla, joka ei vaaranna tietojen turvallisuutta. Ole tarkkana, kun tunnistaudut pankin palveluihin ja säilytä huolellisesti asiakirjasi ja tunnisteesi.

Lue lisää pankkiturvallisuudesta 

Nauhoittaminen

Kun soitat asiakaspalveluumme, puhelu voidaan nauhoittaa. Teemme niin kouluttaaksemme henkilökuntaamme sekä parantaaksemme asiakaspalveluamme ja työskentelytapaamme siten, että voimme aina auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Nauhoitetut puhelut tallennetaan korkeintaan kolmen kuukauden ajan.

Katso lisätietoa henkilötietojen käsittelystä

Resurs Open Banking

Me Resurs Bankissa uskomme ihmisiä, yrityksiä ja yhteisöjä kehittävään yhteistyöhön ja innovaatioihin. Oletko kiinnostunut innovatiivisista uusista palveluista ja haluaisit toteuttaa ratkaisut kanssamme? Lue lisää Resurs Open Bankingista ja meidän API:stamme.