Omnichannel-myynti – onnistumisen edellytys
Turvallinen ja helppo ostaminen ovat nousseet tärkeään asemaan ja vauhdittaneet kaupan alan kehitystä viime vuosina yhdessä lisääntyneen kansainvälisen kilpailun kanssa. Omnichannel, joka suomeksi kirjaimellisesti tarkoittaa kaikkikanavaisuutta, mutta jolla käytännössä usein viitataan monikanavaisuuteen, ei ole enää kilpailuetu, vaan onnistumisen edellytys erityisesti maksamisen näkökulmasta. Se, että asiakas voi vapaasti liikkua kanavasta toiseen, tekee palvelusta saumattoman, mikä taas parantaa koko asiakaskokemusta ja vahvistaa asiakkaan suhdetta brändiin pitkällä aikavälillä.
Asiakkaiden koventuneet vaatimukset
Markkinoiden suunnalta tulevat vaatimukset ovat muuttuneet viime vuosina. Omnichannel-ajattelutavasta erityisesti maksamisessa on tullut yhä tärkeämpää, sillä asiakas odottaa saumatonta ostokokemusta riippumatta siitä, missä, milloin ja miten hän tekee ostoksensa.
Menestyksekkäästi omnichannel-myyntiä käyttävät kauppiaat kertovat, miten he ovat hyödyntäneet kanavia asiakkaiden kanssa riippumatta siitä, missä ostovaiheessa tai prosessissa nämä ovat.
Digitaalisen ja kivijalkamyymälän yhteispeliä
Kauppias, joka onnistuu yhdistämään digitaalisen ja kivijalkamyymälän, pystyy tarjoamaan asiakkaille paremman ostokokemuksen ja vahvistamaan kilpailukykyään.
Kitkaton maailma
Kätevät tarjoukset ja saumaton asiakaskokemus ovat yhä tärkeämpiä tavoitteita kauppiaille riippumatta siitä, sisältyykö toimintastrategiaan useita ostokanavia vai ei. On tärkeää pystyä tarjoamaan turvallinen ja kitkaton ostokokemus ja joustavat maksutavat.
Nykypäivän kuluttajilla on korkeat vaatimukset maksutavoille, ja odotuksena on, että samat maksuvaihtoehdot ovat saatavilla niin verkossa kuin kivijalkamyymälässäkin. Sopivien maksutapojen tarjoaminen asiakkaille voi olla ratkaisevaa yrityksen menestymisen kannalta. Vuonna 2018 tehdystä pohjoismaisen verkkokaupan DIBS-raportista käy ilmi muun muassa se, että 20 % suomalaisista kuluttajista keskeytti ostotapahtuman, jos saatavilla ei ollut heidän haluamaansa maksutapaa.
Tuloksista näkyi myös se, että 16 % suomalaisista kuluttajista suosi laskulla maksamista, kun he tekivät ostoksia verkossa. Siksi samojen turvallisten ja helppojen lasku- ja osamaksuvaihtoehtojen tarjoaminen niin verkossa kuin myymälässä tulisi olla itsestäänselvyys.
Ostokokemus ja turvallisuus keskiössä
Tarjoamalla kaikkikanavaisen ja selkeän ratkaisun sekä turvalliset ja helpot maksutavat verkkokauppias voi keskittyä laadukkaaseen myyntiin ja paremman brändikokemuksen luomiseen.