Viisi vinkkiä myynnin kasvattamiseen
Myynnin kasvattaminen on tärkeää useimmille yrityksille ja myyjille. Se on myös helpommin sanottu kuin tehty. Siksi olemmekin koonneet tähän viisi hyödyllistä vinkkiä myynnin kasvattamiseksi.
Kilpailu asiakkaista on kovaa, ja yrityksiä ja kanavia on paljon. Riippumatta siitä, mitä myyt ja onko yritykselläsi verkkokauppa vai fyysinen myymälä, avain myynnin kasvattamiseen on usein sama: uusien asiakkaiden tavoittaminen ja uskolliset asiakkaat. Hinnat ja tuotevalikoimat ovat tietenkin myös tärkeitä, mutta pehmeät arvot ovat keskeisessä asemassa ja auttavat luomaan positiivisen ostokokemuksen ja saamaan asiakkaat palaamaan. Lyhyesti tämä tarkoittaa sitä, että sinun on kiinnitettävä huomiota ostopolkuun ja varmistettava, että asiakas tuntee itsensä tervetulleeksi. Sen lisäksi sinun on ohjattava asiakasta ostopolulla ja tarjottava vaihtoehtoja.
Kasvata myyntiä hyvin suunnitellulla ostopolulla
1. Toivota asiakas tervetulleeksi
Palvelukonseptin keskiössä tulee olla se, että asiakas tuntee itsensä tervetulleeksi ja arvostetuksi, sillä tämä kasvattaa asiakkaiden uskollisuutta enemmän kuin mikään muu. Lisäksi sinun on huolehdittava siitä, että tuotemerkin identiteetti on selkeä ja asiakas voi kokea samaistuvansa siihen. Tämä edistää yhteisöllisyyden tunnetta, mikä vuorostaan vahvistaa hyvän kohtaamisen kokemusta ja uskollisuutta. Ympyrä toisin sanoen sulkeutuu.
2. Luo inspiroiva kokemus
Joka kolmas asiakas haluaa, että ostokokemus on inspiroiva. Tämä koskee erityisesti huonekalukauppaa ja kodinsisustusta (joiden asiakkaista lähes 47 % toivoo, että ostokokemus olisi inspiroivampi) sekä myös rakennustarvikkeita ja puutarhaa. Inspiraatiota voi luoda monella tapaa riippuen siitä, millä alalla toimit. Ostokokemukseen voi vaikuttaa esimerkiksi väreillä, kuvakielellä ja symboliikalla sekä fyysisessä myymälässä äänillä ja tuoksuilla.
3. Ohjaa asiakasta ostopolulla
Kun haluat myydä, sinun on asetuttava asiakkaasi saappaisiin. Miten koet ostopolun? Millaista on asiakkaittesi ostokäyttäytyminen? Kysy asiakaspalveluhenkilöstön kokemuksia, lue asiakkaiden antamat arvostelut ja analysoi kerättyä dataa. Sinun tehtäväsi on ohjata asiakasta ostopolulla, joten sinun on oltava tilanteen tasalla. Hyvä yleisohje on se, että edustava tuotevalikoima kannattaa olla näkyvillä myymälässä tai verkkokaupassa. Pidä huoli siitä, että valikoima on asiakkaiden näkökulmasta relevantti ja päivitä valikoimaa jatkuvasti. Voit myös suositella asiakkaalle tuotteita ostopolulla joko digitaalisina ilmoituksina tai ohjaamalla asiakasta myymälässä.
4. Tarjoa useita maksuvaihtoehtoja
On tärkeää, että kerrot asiakkaalle ostoprosessin aikana saatavilla olevista maksuvaihtoehdoista. Tuo keskusteluissa esiin eri vaihtoehdot, kuten korttimaksu, osamaksu, lasku, MobilePay tai käteinen. Asiakkaat kaipaavat usein tietoa maksutavoista, mutta tulevat harvoin ajatelleeksi kaikkia vaihtoehtoja tai kysyneeksi niistä, joten sinun kannattaa myyjänä aloittaa keskustelu. Tietoisuus maksuvaihtoehdoista saa ostamisen tuntumaan asiakkaasta mukavammalta ja turvallisemmalta. Sen lisäksi asiakas tekee todennäköisemmin ostopäätöksen sekä palaa myymälään – tämä koskee niin fyysistä myymälää kuin verkkokauppaakin.
5. Pidä huolta asiakkaasta myös ostotapahtuman jälkeen
Myynnin kasvua tavoitellessa on helppoa keskittyä ainoastaan uusien asiakkaiden etsimiseen, mikä on tietenkin tärkeää. Muista kuitenkin pitää huolta myös nykyisistä asiakkaistasi, sillä se on kustannustehokkain tapa luoda lisämyyntiä. Voit lähettää tarjouksia ja asiakasetuja uutiskirjeellä tai postitse sekä pyytää uskollisia asiakkaitasi arvioimaan ostoksensa ja luoda näin näkyvyyttä. Kannattaa muistaa, että nykyiset asiakkaasi ovat myös parhaita myyjiäsi.