Monikanavainen kauppa – onnistumisen ehdoton edellytys
Lisääntynyt turvallisuuden ja helppouden tarve yhdessä kasvaneen kansainvälisen kilpailun kanssa on viime vuosina muuttanut kaupankäynnin markkinoita. Selkeä monikanavaisuuden tarjonta, eikä vähiten maksamisen näkökulmasta, on nykyisin välttämättömyys onnistumiselle.
Markkinat ovat muuttuneet ja monikanavaisuuden huomioon ottamisesta on tullut entistä tärkeämpää. Se pyrkii luomaan saumattoman ostokokemuksen huolimatta siitä, missä, kuinka ja miten asiakas päättää tehdä ostoksia. Kauppiaana oleminen tällä hetkellä ei ainoastaan tarkoita saatavuutta yhdessä kanavassa, vaan näkyvyyttä ja tarjontaa useassa eri kanavassa, josta löytyy asiakkaita.
Digitaalisen ja fyysisen maailman yhdistyminen antaa asiakkaille paremman ostokokemuksen samalla, kun kauppiaan kilpailukyky vahvistuu. Nykyään ei pitäisi olla mitään ongelmaa esimerkiksi tilata asioita netistä ja hakea tai palauttaa tavaroita kivijalkakauppaan.
- 36 % kaikista 15–74-vuotiaista haluaa voida palauttaa nettiostoksensa kivijalkakauppaan.
DIBS-raportti pohjoismaisesta verkkokaupasta 2018
Saumaton monikanavainen asiakaskokemus
Saumaton ratkaisu on tavoite, joka on yhä tärkeämpi kauppiaalle, olipa toimintastrategiaan sitten sisälletty useampi ostokanava tai ei. Kovempi kilpailu markkinoilla kasvattaa myös kuluttajien kauppiaisiin kohdistamia vaatimuksia. Nykyisin se tarkoittaa, ei pelkästään olemista läsnä yhdessä tai useammassa kanavassa, vaan turvallisen ja saumattoman monikanavaisen asiakaskokemuksen tarjoamista. Monikanavaisessa asiakaspalvelussa tärkeä osa onnistumista on verkkokaupan maksutapojen valinta.
Nykypäivän kuluttajat asettavat suurempia vaatimuksia sen suhteen, miten helposti he haluavat ostosten tekemisen sujuvan, ja odottavat voivansa käyttää samoja maksutapoja netissä kuin netin ulkopuolellakin. Asiakkaan mielestä oikeanlaisen maksuratkaisun tarjoaminen voi olla ratkaisevaa kaupan menestykselle. Pohjoismaista verkkokauppaa 2018 koskevan DIBS-raportin mukaan esimerkiksi kokonaiset 20 prosenttia suomalaisista kuluttajista keskeytti ostoksen, jos heidän toivomaansa maksutapaa ei löytynyt. Samanaikaisesti voimme huomata, että 36 % suomalaisista kuluttajista suosi laskulla maksamista, kun he tekevät ostoksia netissä. Samojen turvallisten ja yksinkertaisten laskulla ja osamaksulla maksamisen tarjoaminen niin netissä kuin netin ulkopuolella pitäisi olla itsestäänselvyys.
Ostokokemus ja turvallisuus keskiössä
Asiakkaiden uudet odotukset merkitsevät suurempia vaatimuksia kauppiailta. Tarjoamalla selkeän monikanavaisen asiakaskokemuksen turvallisilla ja yksinkertaisilla verkkokaupan maksutavoilla kaikki tarpeettomat kysymykset häviävät ja kauppias voi keskittyä ydintoimintaansa. Sen vuoksi oikeat maksuratkaisut kanavasta riippumatta ovat olennainen tekijä kauppiaan tulevaisuudelle.