Enemmän asiakasuskollisuutta luovia ostokokemuksia asiakkaan saadessa ”hypistellä tuotetta”
Positiivisen ostokokemuksen antaminen on monella tapaa perustavanlaatuinen ja itsestään selvä tavoite, jolla toivotaan lisättävän palaavien asiakkaiden määrää. Monikanavaisen kaupan vakiintumisen myötä on tullut kiinnostavaksi tarkastella lähemmin, mitä liitetään positiiviseen ja asiakasuskollisuutta luovaan ostokokemukseen.
Tarkastelemme nyt lähemmin, miten kauppiaat voivat erottua nettikaupallaan tutkimalla ostoskäyttäytymistä kivijalkakaupassa. Miten on mahdollista antaa asiakkaille asiakaskokemus, joka on positiivinen ostokokemus ja johtaa yhä useampaan palaavaan asiakkaaseen?
Positiivisen ostokokemuksen antaminen on monella tapaa perustavanlaatuinen ja itsestään selvä tavoite, jolla toivotaan lisättävän palaavien asiakkaiden määrää. Verkkokaupan vakiintumisen myötä on tullut kiinnostavaksi tarkastella lähemmin, mitä nykyisin liitetään positiiviseen ja asiakasuskollisuutta luovaan ostokokemukseen, kun asiakkaat asioivat sekä kivijalkakaupoissa että verkkokaupoissa.
Tutkimuksemme osoittaa, että pohjoismaalaiset kuluttajat haluavat innostavamman ostokokemuksen tehdessään ostoksia verkkokaupoissa. Tämä toive koskee kaikkia toimialoja, mutta erityisesti huonekalualaa.
Tämä on yhteenveto Ruotsista, Norjasta, Suomesta ja Tanskasta tulleista vastauksista. Taulukossa näkyvät niiden henkilöiden osuudet, jotka arvostaisivat innostavampaa ostokokemusta verkkokaupoissa.
Yli 50% peräänkuuluttaa mahdollisuutta ”hypistellä tuotteita”
Kun kysyimme pohjoismaalaisilta kuluttajilta, mitä kuuluu positiiviseen ostokokemukseen, tutkimuksemme osoitti, että 54 prosenttia arvostaisi todellisemman tuntuista tapaa saada kokemus tuotteiden hypistelystä ostoksia nettikaupassa tehdessä.
Demografisella tasolla huomasimme, että erityisesti naiset ikäryhmässä 18–29 kaipaisivat kovasti paitsi innostavampaa ostokokemusta, myös realistisempaa tapaa kokea tuotteet ostoksia verkkokaupassa tehdessä. Mutta sama toive löytyi selkeästi kaikista ikäryhmistä, joten nyt on hyvä mahdollisuus erottua verkkokauppiaana, joka täyttää asiakkaan tarpeet.
Konkreettisesti ”tuotteiden hypistely” voi esimerkiksi tarkoittaa videoklippiä tai lähikuvia, jotka antavat kokemuksen läheisestä kontaktista tuotteisiin tasolla, joka jäljittelee kokemusta kivijalkakaupoissa. Jos kauppias onnistuu tarjoamaan asiakkaalle tällaisen kokemuksen, tulee siitä merkittävä osa kokonaisostokokemusta, joka vuorostaan johtaa kasvaneeseen asiakasuskollisuuteen.
Toive ”tuotteiden hypistelystä” on selkeä kaikilla toimialoilla
Tulokset osoittavat myös, että kuluttajien toive siitä, että verkkokauppiaat antaisivat enemmän tietoa tuotteista tavalla, joka saa tuotteen tuntumaan läheisemmältä, on yli 50 prosenttia riippumatta toimialasta. Toive on suurin kodinelektroniikassa sekä heti perässä seuraavilla huonekalu- ja kodin sisustusaloilla. Kyse on aloista, joilla on hyvin vakiintunut kauppakonsepti. Silloin kannattaa miettiä, millä tavoin asiakkaat haluaisivat lähikontaktin alan tuotteisiin ja siten terävöittää monikanavaisen kaupan strategiaa. Alat, kuten vaatteet ja kengät, jotka ovat nykyisin jo pitkällä tämäntyyppisessä monikanavaisessa asiakaskokemuksessa verkkokaupoissa, voivat miettiä kehittymispotentiaalia lisätäkseen palaavien asiakkaiden määrää.
Tämä on yhteenveto Ruotsista, Norjasta, Suomesta ja Tanskasta tulleista vastauksista. Taulukossa näkyvät niiden henkilöiden osuudet, jotka arvostaisivat parempaa mahdollisuutta ”hypistellä tuotteita”, esimerkiksi lähikuvien, videoiden tai vastaavien kautta.
Vinkkejä asiakasuskollisuutta luovaan ostokokemukseen
- Pohdi, millä tavalla kuluttajat haluavat lähikontaktin tuotteeseen kategoriassasi. Onko se ääni, joka syntyy, kun käsi liukuu kankaan päällä? Onko se pesukoneen ohjelmavalitsimen kääntämisestä syntyvä tunne?
- Ota selvää, mitä tarkalleen ottaen ”haluan-sen” -tunne pitää sisällään. Tuotekategorian ostokäyttäytymisen syvällinen ymmärtäminen on menestystekijä, kun perustat nettikaupan tai kehität nettikauppaasi.
- Inspiroidu esimerkiksi meikki- ja muotialalla toimivien somevaikuttajien ja bloggaajien tavasta luoda sisältöä, joka antaa tietoa ja innostaa kuluttajia oppimaan tuotteesta ja harkitsemaan sen ostamista.
Tämä artikkeli on osa Resursin trenditutkimuksen sarjaa. Jos haluat olla ensimmäisten joukossa lukemassa seuraavan artikkelin, ilmoittaudu täällä ja saat sen suoraan sähköpostiisi.
Me Resursissa olemme uteliaita tämänhetkisten trendien suhteen ja haluamme auttaa kaupan kehittymistä samassa tahdissa asiakaskäyttäytymisen muutosten kanssa. Sen vuoksi olemme tehneet yhdessä Kantar Sifon kanssa suuren pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen, johon kuului 4 410 haastattelua Norjassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa.