Resurs Bank

Resurs Bankin uusi talouskoulutus MyEconomy auttaa suomalaisia kasvattamaan talousosaamistaan ja vähentämään maksuhäiriömerkintöjä

Resurs Bank lanseeraa uuden digitaalisen talouskoulutuksen, jossa perehdytään arjen talousasioiden hoitoon. MyEconomy -koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat oppia rakentamaan kestävämpää taloutta pitkällä tähtäimellä. Osta nyt, maksa myöhemmin, maksuerät, luottokortit ja kulutusluotot – maksutapoja on monia ja toinen toistaan joustavampia. Tässä kohtaa vastuullinen luotonanto korostuu entisestään.

Suomessa nuorten talouslukutaidon parantamiseen on herätty monella taholla. Meneillään on tutkimuksia ja hankkeita, joilla pyritään kartoittamaan ja edistämään nuorten taloustaitoja. Resurs on osaltaan ottamassa vastuuta asiasta ja tarjoaa tukeaan nuorille kuluttajille. Ilmainen MyEconomy -koulutus on avoin kaikille ja se löytyy Resurs Societysta (https://www.resursbank.fi/myeconomy). Kurssin kesto 30 – 45 minuuttia ja koulutus sisältää kuusi eri moduulia: budjetointi, säästäminen, vakuutukset, lainat, osamaksu ja kestävä talous.

MyEconomy auttaa asiakkaitamme ja kaikkia kuluttajia tekemään parempia päätöksiä omassa taloudessaan. Suomessa puhutaan ja kirjoitetaan paljon talousosaamisesta. Tämä on tärkeä asia, mutta sen ympärillä on yllättävän vähän konkreettisia työkaluja. Vastuullisena luotonantajana päätimme tarttua tähän mahdollisuuteen ja rakentaa konkreettisen koulutusohjelman.” sanoo Anniina Brusi, Resurs Bankin Suomen henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja.

Vinkkejä raha-asioiden kanssa kamppaileville nuorille
Monilta nuorilta puuttuu nykyään talouslukutaito, joka johtaa huonoihin päätöksiin talousasioissa. Huonoilla päätöksillä saattaa olla vaikutuksensa pitkälle tulevaisuuteen. Resurs Bank haluaa nyt parantaa tätä tilannetta ja nostaa nuoret ja heidän taloustaitonsa keskiöön.

”Mielikuva siitä, että nykylapset ja -nuoret ovat tekniikkaguruja pitää sitkeästi pintansa. Taloustaidot ovat kuitenkin paljon muutakin kuin sitä, että osaa avata mobiilipankin applikaation puhelimessa. Raha ei ole kasvavalle sukupolvelle enää fyysisesti kädessä pidettäviä kolikoita, vaan kasa numeroita älypuhelimen ruudulla. Rahan arvoa on huomattavasti vaikeampi hahmottaa, kun maksut hoituvat mobiilissa swaippaamalla tai lähimaksuilla korttia tai puhelinta vilauttamalla. Myös medialukutaito on osa talouskasvatusta, jotta nuorelle voidaan taata ymmärrys esimerkiksi siitä, ettei ole olemassa ilmaista rahaa ja miksi sopimusten pikkupräntit on syytä lukea aina huolella.” sanoo Anniina Brusi

Yksi syy Resurs Bankin MyEconomy -palvelun syntyyn oli huoli nuorten maksuhäiriömerkinnöiden kasvu. Suomen Asiakastiedon maksuhäiriötilastojen mukaan maksuhäiriöisten joukko on pienentynyt, mutta nuorten kohdalla suunta on toinen. Huhti-kesäkuussa 2022 maksuhäiriörekisteriin päätyi 1 200 uutta alle 20-vuotiasta nuorta. Tämä on todella iso joukko ja syitä maksuhäiriömerkintöihin on monia, mutta me Resurs Bankilla uskomme vahvasti, että arjen taloustaitoja opettamalla maksuhäiriöihin on mahdollista saada muutosta tulevaisuudessa. Moni ei koe, että voi vaikuttaa omaan taloustilanteeseen tai taloustaidot eivät ole jostain syystä riittävät oman talouden hallintaan. Kattavalla talouskasvatuksella voidaan ehkäistä vaurauteen liittyvien uskomusten syntymistä sekä taata, että suomalaisilla on riittävät taloustaidot ja -tiedot arjen talouden tasapainoiseen hallintaan. Osana nuorten taloustaitojen kehittämisprojektia Resurs Bank on nimittänyt 25-vuotiaan ruotsalaisen Reihaneh Hazara nuorisolähettilääkseen. Hänellä on keskeinen rooli projektissa, jossa pyrimme auttamaan nuoria pääsemään parempaan alkuun talousasioissaan.

Olen ylpeä, että Resurs sitoutuu selkeästi nuorten talousasioiden parantamiseen ja ottaa vastuuta. Meidän ja koko toimialamme on parannettava ymmärrystään tästä ryhmästä. Uskon, että luottomarkkinoiden toimijana voimme vaikuttaa myönteisesti nuorten taloustaitoihin. Tästä kurssista on hyvä aloittaa taloustaitojen kartuttaminen ja se voi merkitä monille ihmisille selkeää suunnanmuutosta”, Reihaneh Hazara sanoo.